Absintbereiding

Barski's La Bleue

Helfrich (01/30/05 om 16:48:46):

Zonder omhaal kan ik wel stellen dat de Zeitgeist #5 een bijzonder fijn product is, dat het overgrote deel van het tegenwoordige aanbod in de schaduw stelt.

Ik was direct verrast door de uitgesproken "alsemneus", die ik eigenlijk alleen in een dergelijke mate heb aangetroffen bij Zwitserse producten, de Muse de France en wat eigen distillaten. Geen mager zweempje zoals Un Emile, geen Indische toko zoals Nouvelle-Orléans, maar een ietwat brute doch uitnodigende absintlucht. (Evenwel geen verfijnde Guy-geur zoals die in en om het etablissement van Guy in Pontarlier hangt. Hoe doet hij dat toch? Mijn leven zou geslaagd zijn als ik dat aroma kon reproduceren...)

Op de tong domineren alsem, anijs en venkel. De anijs overheerst wat. We danken er een indrukwekkende troebeling aan, maar de nuances van de overige ingrediënten gaan verloren. Niet dat ik het resultaat daarom onprettig vind, maar het geheel verliest wat aan diepte. Dit lijkt me een belangrijk verschil met de Kübler 53. Deze is subtieler en bijgevolg wat 'avontuurlijker' - er valt meer in te ontdekken.

Dan is er die aangename 'bloemigheid' die ik ook wel heb aangetroffen in een eigen distillaat. Het is me niet duidelijk of deze op een ingrediënt is terug te voeren of dat het een 'emergent' effect is, een soort 'boventoon'.

Al met al is dit een heel behoorlijk distillaat en ik verwacht veel van de #6, de #7 en alles wat daarna nog komen gaat...

 

Helfrich (02/13/05 om 16:09:52):

Van #6 en #7 kan ik nog niets zeggen aangezien een microbiële irritatie van de slijmvliezen mijn smaakzin goeddeels lam heeft gelegd. Alleen de Nouvelle-Orléans blijkt nog in staat een deel van haar smaakspectrum boven deze tijdelijke verdoving uit te schreeuwen. (Gisteren voor de kat z'n viool een fles Moulin-à-Vent opengetrokken. Niets geproefd.)

Wel vast een opmerking over de tekst op het etiket. Een Franse kwalificatie is niet ongepast voor dit product - al is deze minder geëigend als je het als "Nederlands" wilt profileren - maar wat er nu staat is geen (grammaticaal) Frans. Tuivel heeft je er elders al op gewezen dat "aux extraits..." te maken heeft met een absurditeit in de Franse wetgeving. Simpelweg "extrait d'absinthe" is iets directer, maar Kübler heeft van deze kwalificatie afgezien nu een "absinthe" weer is toegestaan in Zwitserland.en noemt zijn 53 een "véritable fée verte". "Absinthe distillée" zou volstaan voor de 'Zeitgeist', of misschien beter: "gedistilleerde absint".

 

Z.v.E (02/13/05 om 22:30:30):

Helfrich schreef:

"gedistilleerde absint".


En waarom ook niet? Een Nederlandsche Absint is uniek. Het zou eventuele onduidelijkheden over de afkomst in ieder geval voorkomen.

 

Helfrich (02/13/05 om 22:56:14):

Barski schreef:

Dat 's'je teveel dat had ik destijds al gecorrigeerd, blijkbaar heb jij nog een fles met een oud etiket.

Ja, nee, er is geen s-je te veel. "Aux extraits" is goed Frans, maar zoals gezegd ingegeven door een absurditeit in de wetgeving. "Aux extrait" is geen Frans :(

Maar wat belangrijker is: ik ben heel benieuwd naar je Verte.

 

Helfrich (02/19/05 om 13:17:39):

De #6 is wat zwakker dan de #5, in geur, smaak en louche. Wat verrast is een zoetige component die vooral sterk in de neus aanwezig is. Toffees, zeiden mijn disgenotes gisteravond.

Van de #6 heb ik de indruk dat de oliën tijdens de distillatie niet optimaal getransporteerd zijn. Een mogelijke verklaring daarvoor is dat je een kleine hoeveelheid hebt gemaakt in een te grote ketel. (Of dat zo is, weet ik niet. Dit is maar een gooi.) Zeker als je niet op koper distilleert wordt dan de damp al gefractioneerd in de ketel zelf, langs de temperatuurgradiënt tussen de bodem en de helm, wat een reflux van oliën in de ketel veroorzaakt.

De #7 is zeker interessant. Het "verrassingsingrediënt" is heel discreet aanwezig. Helaas kan ik mezelf niet rekenen tot de liefhebbers van dit ingrediënt. Voor daar wel toe behoort is de #7 in potentie een topper.

Vooralsnog is de #5 mijn favoriet. (Alweer een #5...)

Ik wil als kanttekening plaatsen dat mijn reuk- en smaakzin nog steeds wat haperen...

 

F@TM@N (11/20/05 om 18:58:20):

vol verwachting klopt mijn hart  ;D

 

Z.v.E (11/21/05 om 07:49:11):

Goed werk!

 

wilbert_v (11/21/05 om 18:35:28):

Gefeliciteerd! Als het zover is ben ik zeker van de partij!

 

wilbert_v (12/04/05 om 11:05:56):

Da's jammer... dan toch maar een bod op de ketel van distilleerderij "De Bron"?

 

Helfrich (12/21/05 om 21:51:13):

Barski schreef:

zeer verassend.

Nog altijd aan het Tsjechische ritueel? Zonder flauwekul, ik ben zeker benieuwd naar je jongste creatie.

 

Absintbereiding